“Everything is energy and that’s all there is to it. Match the frequency of the reality you want and you cannot help but get that reality. It can be no other way. This is not philosophy. This is physics.” A. Einstein
Ofta begrundar jag molnen på himlen för att upptäcka vad de föreställer. De är i ständig rörelse och skapar kontinuerligt förändringar av former. Plötsligt kan det framträda konturer av ett leende ansikte, ett djur i rörelse eller endast tilltalande geometriska former.
Samma fenomen kan man finna i olika landskapsbilder, lummiga trädkronor med varierande formationer i lövverken eller gäckande skuggor på vattenytan. Det tycks som att naturen är i ständigt skapande och det är upp till oss att upptäcka vad som erbjuds.
I perioder lämnar jag det figurativa måleriet för att låta impulserna få fritt utrymme. Då känns det som att en inre kraft tar över och lämnar tankar och beräkningar utanför. En inre medvetenhet utan hinder och barriärer leker plötsligt med former och palettens färger. Dessa perioder är underbara stunder av meditation.
Inom konsten har det sedan länge funnits behov av att sätta namn och betydelser på nya konstarter som dyker upp: Surrealism, impressionism, pointillism, kubism, abstrakt konst etc.
”Bakom all abstrakt konst ligger tanken att form och färg i sig själva kan påverka betraktaren, och en stor del av 1900-talets måleri och skulptur har strävat efter att, i likhet med musiken, vara utan föreställande innehåll. Källor och paralleller till den här sortens konst finner man i keramisk dekor, dekorativa mönster i handskrifter och konsthantverk (särskilt i keltisk konst, till exempel Book of Kells), i islamisk konst, i stamskulptur samt i icke-realistiska inslag i europeisk konst, till exempel förenklade arkitekturbakgrunder i Fra Angelicos målningar”. (Wikipedia)
”Komposition 1”,Akryl på duk, 60×50 cm.
För enkelhetens skull låt oss kalla mitt icke figurativa måleri för abstrakt konst. Under måleriets gång känner jag en strävan efter att balansera färger och former för att uppnå dynamik. Det kan vara med en vit duk som utgångspunkt eller en figurativ målning som får ”sätta livet till” och bli till abstrakt form. Kravet på slutresultatet är att målningen måste förmedla en kommunikation som skapar känslor och intryck. Samtidigt som verket kan vara dekorativt ska det innehålla rytm och dynamik.
”Komposition 2”,Akryl på duk, 60×40 cm.
I princip anser jag att målningarna kan sakna titlar. Detta för att ge full frihet till åskådaren att låta fantasin leka och finna egna titlar och föreställningar. Kanske t o m undvika att signera verken på framsidan för att tillåta möjligheten att se verket i valfria positioner. Signaturen, som oftast skrivs i höger hörn, kan förhindra sådan valfrihet.
”Komposition 3”, Akryl på duk, 50×40 cm.
I denna artikel har jag valt tre ”abstrakta” målningar vilka jag väljer att presentera utan titlar. Det är alltså upp till åskådaren att med fantasins hjälp begrunda målningarna och öppna hjärtat för vad hen ser och upplever. Lycka till!